Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Azbest w Zawierciu: Problemy z dofinansowaniem

Patryk Drabek
Azbest w Zawierciu: Elżbieta Pańczyk potrzebuje 15 tysięcy złotych na niezbędne prace.
Azbest w Zawierciu: Elżbieta Pańczyk potrzebuje 15 tysięcy złotych na niezbędne prace. P. Drabek
Azbest w Zawierciu: Mieszkanka chce zdjąć ze swojego domu płyty azbestowe. Problem polega jednak na tym, że ze względu na koszty, nie kwalifikuje się do dofinansowania.

Azbest w Zawierciu: Problemy z dofinansowaniem

- Nie stać nas na zdjęcie płyt azbestowych z naszego domu przy ulicy Czereśniowej i ich utylizację, ponieważ koszt takich prac wynosi około 15 tysięcy złotych - podkreśla Elżbieta Pańczyk, która zadzwoniła do naszej redakcji z prośbą, by poruszyć ten temat. - Słyszeliśmy z mężem, że w wielu miastach można uzyskać dofinansowanie do takich prac. U nas natomiast wprowadza się ludzi w błąd, ponieważ słyszymy, że jest dotacja w wysokości 80 proc. Zgodziłabym się na to bez mrugnięcia okiem, gdyby nie to, że jest jedno „ale”. Prace nie mogą bowiem pochłonąć więcej niż 1,5 tysiąca złotych. To dziesięć razy mniej niż potrzebujemy - zaznacza Elżbieta Pańczyk, która już od kilku lat stara się rozwiązać ten problem.

Jak tłumaczy Łukasz Czop z Urzędu Miejskiego w Zawierciu, niewiele samorządów prowadzi tego typu programy. - My jednak zdecydowaliśmy choć po części zrekompensować mieszkańcom koszt usuwania azbestu z ich nieruchomości i stąd takie dotacje. Nie mogą one być zgodnie z uchwałą wyższe niż 1,5 tys. zł na budynek - przyznaje Łukasz Czop.

W tym roku miasto wypłaciło ponad 20 takich dopłat zgodnie z uchwałą i zdecydowana większość mieści się w tej kwocie.

- Z naszych dotychczasowych kontaktów z mieszkańcami wiemy tylko o jednym takim przypadku, który znacznie przewyższa zaporową kwotę. Moglibyśmy się starać o środki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dla takich mieszkańców, lecz by móc aplikować o takie pieniądze, musielibyśmy zgłosić minimum 30 takich przypadków. W ubiegłym roku apelowaliśmy do mieszkańców, by zgłaszali nam azbest na takich posesjach, bo zgodnie z prawem co roku powinni nas o tym informować. Z początkiem kolejnego roku również przypomnimy mieszkańcom o takim obowiązku - podkreśla Łukasz Czop.

Na podstawie monitoringu dotyczącego efektywności usuwania azbestu przez gminy - przeprowadzonego przez Federację Zielonych Gaja - można stwierdzić, że na tle całej Polski województwo śląskie lokuje się poniżej średniej krajowej.

Na 167 gmin, 120 posiada uchwalone gminne programy usuwania azbestu. W naszym województwie w ponad 74 tys. gospodarstw domowych nadal znajdziemy wyroby azbestowe.

Wymagania, które należy spełnić, by ubiegać się o dotacje, można znaleźć m.in. w Referacie Ochrony Środowiska UM w Zawierciu.

Azbest w Zawierciu i powiecie: Czytaj więcej na ten temat

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto