18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec kolejowy w Malborku otwarty

Redakcja
Fot. Piotr Jankowski
Dworzec kolejowy w Malborku został uroczyście otwarty po kompleksowym remoncie, który trwał od marca 2010 roku.

Dworzec kolejowy w Malborku został "zwrócony" podróżnym po około 21 miesiącach kompleksowego remontu. Odnowiony zabytkowy obiekt, pochodzący z XIX wieku, od czwartku (15 grudnia) znowu będzie służył pasażerom.



Inwestor, czyli spółka PKP Dworce Kolejowe, zaprosił na tę uroczystość m.in. premiera i ministra transportu. Ci jednak nie przybyli. Podczas uroczystego otwarcia dworca Jacek Prześluga, wiceprezes PKP S.A. nazwał dworzec w Malborku perełką architektury dworcowej na skalę europejską.



Remont kosztował ok. 8 mln zł. W jego trakcie, gdy warunki pogodowe nie sprzyjały, podróżni mogli schronić się w kontenerze ustawionym w pobliżu dworca. Teraz będą mieli do dyspozycji m.in. nową poczekalnię, kasy biletowe, różnego rodzaju punkty handlowe i usługowe, a także hotel na piętrze (43 miejsca noclegowe).

ZOBACZ TEŻ ZDJĘCIA WYREMONTOWANEGO DWORCA Z POCZĄTKU LISTOPADA BR.

***
INFORMACJA PRASOWA PKP S.A.
Zakończył się remont zabytkowego dworca w Malborku. Obiekt został dziś otwarty dla podróżnych. To jeden z kilkunastu zmodernizowanych dworców, które PKP S.A. tej zimy udostępniają pasażerom.
Dworzec w Malborku przeszedł gruntowną renowację i odzyskał dawny blask. Wszystkie prace przebiegały pod ścisłym nadzorem konserwatora zabytków Odnowiono całą elewację, zachowując elementy historyczne, np. ślady strzelaniny z II wojny światowej. Pozostawiono oryginalne zewnętrzne okna, które poddano konserwacji. Odrestaurowano drzwi. Wstawiono nowe okna wewnętrzne.
Dzięki przeprowadzonym pracom konserwatorskim, możemy podziwiać historyczny charakter dworca. Odrestaurowano polichromie - herby w hallu głównym. Podczas konserwacji zabytkowych stropów, usunięto warstwy przemalowań, odsłonięto oryginalne polichromie, zrekonstruowano dekoracje i złocenia, zabezpieczając je jednocześnie lakierem ogniochronnym. Prace konserwatorskie objęły ponadto drewniane elementy muru pruskiego. W sali dawnej restauracji oraz w sali kolumnowej oczyszczono i zrekonstruowano zabytkową boazerię, przywracając jej oryginalną kolorystykę. Odtworzono wszystkie elementy zabytkowe w holu głównym oraz w pomieszczeniach przyległych. Renowacji został poddany także budynek toalety publicznej – również wpisany do rejestru zabytków.

Dworzec w Malborku to doskonały przykład połączenia historii z nowoczesnością. Dzięki pracom remontowym stał się on bowiem także bardziej funkcjonalny i przyjazny dla podróżnych. Zarówno dworzec, jak i zabytkowy budynek, w którym znajdują się toalety, zostały przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. W budynku toalet znajduje się również specjalne pomieszczenie dla matki z dzieckiem. Dla bezpieczeństwa podróżnych na dworcu zainstalowano monitoring.
Podczas remontu wykonano również szereg prac, których nie dostrzegą na pierwszy rzut oka korzystający z dworca pasażerowie. Są one jednak niezbędne, by dworzec mógł sprawnie funkcjonować. Wymieniono między innymi instalacje: sanitarne, energetyczne, teletechniczne. Prac remontowe rozpoczęły się w I kwartale 2010 roku i kosztowały 9 milionów złotych. Wykonawcą było Przedsiębiorstwo Wielobranżowe „EBUD” Przemysłówka Sp. z o.o.
Dworzec w Malborku będzie prawdziwą przystanią w podróży. Znajdą się tam także hotel i restauracja.
Otwarcie tego dworca ma również wymiar symboliczny. To bowiem jeden z wielu obiektów, które – po gruntownych remontach – PKP S.A. tej zimy udostępnią podróżnym. Na przełomie grudnia i stycznia planowane jest oddanie do użytku jeszcze 19 dworców.
Do tej pory do użytku pasażerów zostały oddane między innymi dworce: w Tarnowie, Gorzowie Wielkopolskim, Łodzi (Łódź Widzew), Pabianicach, Radomsku, Zgierzu, Poznaniu (Dworzec Letni), Luboniu.

Polskie Koleje Państwowe S.A. realizują szeroko zakrojony program modernizacji dworców kolejowych. Obecnie jest nim objętych ponad 70 obiektów na terenie całego kraju – na różnym etapie zaawansowania: od przygotowywania dokumentacji budowlanej po trwające lub kończące się prace remontowe. Większość inwestycji realizowana jest ze środków budżetu państwa oraz własnych PKP S.A. Trzy duże projekty współfinansowane są ze środków Unii Europejskiej, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Są to modernizacje dworców: Gdynia Główna i Wrocław Główny oraz budowa nowego dworca Kraków Główny, który powstaje pod ziemią, obok dotychczasowego dworca. Wszystkie trzy inwestycje będą zakończone w przyszłym roku. PKP S.A. współpracują także z prywatnymi developerami przy budowie nowych dworców w Katowicach i Poznaniu. Dworce będą gotowe w 2012 roku, w dalszej kolejności powstaną obok nich nowoczesne centra handlowo – usługowe. Podobnie będzie na dworcu Warszawa Zachodnia. PKP S.A. podpisały umowę z prywatnym developerem, w myśl której do końca 2014 roku ma powstać dworzec kolejowy, a w kolejnych latach nowoczesny kompleks budynków, łączących funkcje biurowe, handlowe i usługowe.
W ramach partnerstwa publiczno – prywatnego powstanie nowy dworzec w Sopocie. PKP S.A wraz z Miastem i prywatnym inwestorem zrealizują inwestycję, która radykalnie zmieni tę przestrzeń miasta. Powstanie dwupoziomowy plac miejski połączony z Monciakiem, podziemny parking na 250 samochodów, nowy hotel, dworzec, galeria handlowa. Stary budynek dworca zostanie rozebrany, a nowy powstanie kilkadziesiąt metrów dalej.
Praca wre w stolicy. Na finiszu jest remont dworca Warszawa Centralna. Przez cały czas prac jest on czynny dla podróżnych, którzy mogą obserwować zachodzące na nim zmiany. W przyszłym roku zakończą się także prace na dworcach: Warszawa Wschodnia i Warszawa Stadion.
Wraz z nowymi dworcami powstaje nowa marka: Dworzec Polski. Obiekty pod tą marką zapewnią podróżnemu maksimum komfortu i poczucia bezpieczeństwa, pełny dostęp do informacji i oferty przewoźników oraz możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego przed i po podróży. Obiekty Dworca Polskiego to nie tylko miejsca, w których czeka się na pociąg. To także doskonała przestrzeń dla kultury i sztuki. Znajdą tam dla siebie miejsce na przykład: biblioteki, galerie artystyczne, kluby muzyczne oraz kina i teatry.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na malbork.naszemiasto.pl Nasze Miasto