Obwodnica Zawiercia wpisana do Kontraktu Terytorialnego
W sumie 77 przedsięwzięć o wartości prawie 41 miliardów złotych zapisano w Kontrakcie Terytorialnym dla województwa śląskiego. Dokument podpisali nie tak dawno przedstawiciele naszego regionu oraz rządu. Ten kontrakt to nic innego, jak priorytetowe przedsięwzięcia, które mają zostać zrealizowane w ciągu 10 lat.
Co z obwodnicą Zawiercia?
Jakie ma to znaczenie dla mieszkańców powiatu zawierciańskiego? Jest to istotne, ponieważ w kontrakcie znalazły się takie inwestycje, jak budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby oraz rewitalizacja linii kolejowej nr 182 Tarnowskie Góry - Zawiercie (przez Pyrzowice).
- Rewitalizacja linii kolejowej jest już wstępnie zakwalifikowana do wsparcia z POIiŚ (Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko) jako kolej aglomeracyjna, natomiast budowa obwodnicy jest elementem większej inwestycji pod nazwą „Budowa DK 78 z obwodnicami” - tłumaczy Witold Trólka z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.
Inwestycja jest planowana przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad i znalazła się na liście przedsięwzięć „warunkowych”. Jest szansa na to, że będzie współfinansowana ze środków Unii Europejskiej, jeśli spełni odpowiednie kryteria i zostanie ujęta w Programie Budowy Dróg Krajowych.
Tak naprawdę jednak wcale nie jest powiedziane, że te czynniki zostaną spełnione. - Dlatego mieszkańcy powinni dopingować beneficjentów poszczególnych przedsięwzięć, by jak najszybciej składali dokumentacje. Pieniędzy do podziału nie jest aż tak wiele, by wystarczyło na wszystkie inwestycje. Dlatego też obowiązuje zasada: Kto pierwszy, ten lepszy - podkreśla Arkadiusz Chęciński, wicemarszałek województwa śląskiego.
Obwodnica Zawiercia w kontrakcie: Pierwsze komentarze
Po podpisaniu kontraktu pojawiły się już pierwsze komentarze. - Od kilku lat mówiłam, że obecnie jedyną realną szansą na budowę obwodnicy jest podjęcie działań mających na celu wpisanie jej do przedsięwzięć priorytetowych dla naszego regionu - podkreśla posłanka PO Anna Nemś. - Mój pomysł został wyśmiany, a dzisiaj jest inaczej. Nie zapominajmy, że to nie koniec. Jesteśmy w połowie drogi. Musimy doprowadzić do podjęcia konkretnych decyzji wykonawczych. W tym celu już w przyszłym tygodniu spotykam się z dyrektorką Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, Ewą Tomalą-Borucką - zaznacza Anna Nemś.
Były starosta zawierciański, a obecnie radny powiatowy, Leszek Wojdas tonuje nastroje. Był jednym z organizatorów blokad DK 78, a akcje miały zwrócić uwagę na problemy związane z brakiem obwodnicy. - Można się cieszyć, ale nie wolno się tym upajać - komentuje Leszek Wojdas. - Wpisanie obwodnicy do kontraktu nie sprawia, że ta inwestycja będzie realizowana. Teraz pojawia się pytanie: Na ile my, jako społeczeństwo, możemy wpłynąć na GDDKiA, by poważnie potraktowano problem braku obwodnicy. Jestem po kilku rozmowach i wiem, że to przedsięwzięcie ma szanse nawet jako inwestycja warunkowa. Pieniądze są, ale trzeba się przygotować, by na nie zasłużyć - zaznacza Leszek Wojdas.
Zapisy w kontrakcie przyjęto z satysfakcją w zawierciańskim urzędzie.
- Cieszy nas, że budowa obwodnicy w ogóle została wpisana do Kontraktu Terytorialnego. Mamy nadzieję, że w końcu doczekamy się drogowego obejścia Zawiercia, bo wszyscy jesteśmy zgodni co do tego, że ta inwestycja jest bardzo potrzebna. Na pewno będziemy się bacznie przyglądać sprawie i z niecierpliwością oczekiwać na rozpoczęcie prac, bo to będzie najlepszym gwarantem tego, że w końcu władze wyższego szczebla dostrzegły ten problem komunikacyjny - podkreśla Łukasz Czop, rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego w Zawierciu.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?