Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Płatność kartą chroni przed upadłością biura podróży

Jacek Klein
Jest sposób, by nie stracić wpłaconej kwoty. W banku złóż reklamację, pokaż dokumenty.

Tylko w ubiegłym miesiącu upadły dwa duże biura turystyczne. Pomocy w powrocie do kraju z zagranicznych wycieczek potrzebowało około trzech tysięcy osób.

Kłopoty Selectours i Orbisu oznaczają też, że kilka tysięcy klientów nie pojedzie na wcześniej zabukowane wczasy. Nie wiadomo, czy z gwarancji ubezpeczeniowych biur wystarczy pieniędzy na zwrot za opłacone wycieczki. Analitycy Expandera podpowiadają, jak uchronić się przed utratą pieniędzy wpłaconych na poczet przyszłej, niedoszłej do skutku wycieczki. Najlepiej zapłacić kartą płatniczą.

- Jeśli wpłaciliśmy pieniądze na poczet przyszłej wycieczki w gotówce, a biuro podróży upadło, to mamy niewielkie szanse na ich odzyskanie. Często masa upadłościowa, czyli majątek biura podróży, nie pozwala na pokrycie wszystkich długów. Jeśli jednak zapłaciliśmy kartą, mamy dużą szansę na odzyskanie swoich pieniędzy. W tym celu należy udać się do banku, który wydał naszą kartę i opisać zaistniałą sytuację. Można również wysłać pismo. W części banków reklamacje są również przyjmowane telefonicznie lub za pośrednictwem e-maila - tłumaczą Paweł Majtkowski i Jarosław Sadowski - analitycy firmy Expander - Niezależny Doradca Finansowy.

W reklamacji należy udowodnić, że do wycieczki nie doszło z winy biura. Jako dowód może być wymagane np. przedstawianie kopii umowy z biurem podróży lub pismo informujące o odwołaniu imprezy.

Zwrot pieniędzy przez bank, mimo iż to nie on zawinił, jest możliwy dzięki instytucji zwanej chargeback, czyli obciążenia zwrotnego. Została wprowadzona, aby zapobiec obciążaniu rachunku klientów kosztami niezrealizowanych usług.

- Obciążenie zwrotne nie odwołuje pierwotnej płatności, lecz zgodnie ze swoją nazwą powoduje pojawianie się nowej, która ma przeciwne strony niż płatność pierwotna. Po skutecznym zakończeniu całej procedury rozliczeń między podmiotami stan jest zatem taki, jakby pierwotna transakcja nie miała miejsca - wyjaśniają analitycy. - W rezultacie klient odzyskuje swoje pieniądze, a bank za pośrednictwem organizacji płatniczej próbuje odzyskać pieniądze od nieuczciwego sprzedawcy. Jeśli się to nie uda, straty pokrywa specjalne ubezpieczenie.

2,5 tys. - tyle biur podróży działa w Polsce. Według szacunków, dwa proc. z nich jest na granicy bankructwa.

Dwa upadki
We wrześniu zbankrutowały biura podróży Orbis Travel i Selectours.
Ponieważ oba biura były zarejestrowane w Warszawie, Mazowiecki Urząd Marszałkowski musiał zorganizować powrót dla trzech tysięcy turystów przebywających głównie w Turcji, Grecji i Egipcie.
Pieniądze na opłacenie biletów lotniczych pochodziły z gwarancji ubezpieczeniowych, jakie posiadały biura podróży.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto