Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

2 mln euro na kolej do Jastrzębia Zdroju i 100 mln funtów na port lotniczy. O CPK na Impact Revolution 2019 w Katowicach

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Mikołaj Wild i Piotr Malepszak w Katowicach 9.10.2019
Mikołaj Wild i Piotr Malepszak w Katowicach 9.10.2019 DN
Jest prawie 2 mln euro na przygotowania do budowy 30-kilometrowego odcinka, dzięki któremu pociągi dojadą do Jastrzębia-Zdroju. To fragment trasy Katowice-Ostrawa, która ma być budowana przez CPK wspólnie z czeskim zarządcą torów SŽDC. A także 100 mln funtów tzw. finansowania eksportowego na Centralny Port Komunikacyjny od rządu Wielkiej Brytanii. Dwie ważne informacje dotyczące tzw. komponentu kolejowego ogłosił w Katowicach 9.10.2019 Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Pieniądze na budowę torów do Jastrzębia-Zdroju, dziś największego polskiego miasta bez dostępu do kolei, pochodzą z konkursu unijnego CEW. Dokładnie CPK przyznano dofinansowanie w wysokości 1,75 mln euro. Pieniądze te obejmie prace przygotowawcze do budowy szlaku kolejowego od granicy polsko-czeskiej do Jastrzębia-Zdroju i połączenia z istniejącą linią Chybie-Żory. Planowany odcinek o długości 30 km stanowi brakujące ogniwo na Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. W ramach prac zaproponowany zostanie też przebieg nowego korytarza kolejowego Jastrzębie Zdrój-Katowice.

- To zwycięstwo oznacza rozpoczęcie finansowania CPK właśnie na Ślasku. Tu rozpoczyna się rewolucja transportowa, która obejmie cale południe Polski - powiedział w Katowicach podczas imprezy Impact mobility rEVolution 2019 Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Na razie finansowanie obejmuje 30 km trasy. - To bardzo ważny, bo brakujący element korytarza transeuropejskiego i rozpoczęcie likwidacji wykluczenia kolejowego - dodał.

Gdy odcinek powstanie, podróż pociągiem z Katowic do Ostrawy będzie trwać 40 minut. Ale kiedy to będzie? Ukończenie całego komponentu kolejowego rząd planuje do 2035, acz jeśli uda się przyspieszyć prace, mowa jest o roku 2030. Dobudowanie brakującego odcinka oznacza też lepsze połączenie kolejowe Warszawy z Czechami. Jednak nowe tory, budowane w ramach CPK (tzw. komponent kolejowy, czyli budowa tras łączących największe miasta z CPK jest droższy niż budowa samego portu. Nowe trasy, przygotowane dla kolei dużych prędkości będą mieć różne skutki. Np. taki:

- Pozwolą odseparować ruch towarowy od szybkiego ruchu pasażerskiego - mówi Piotr Malepszak, pełniący obowiązki prezesa CPK. to z kolei oznaczać może, że regionalni i lokalni przewoźnicy, jak Koleje Śląskie, będą korzystać ze starych torów, a nowa linia - przedłużenie CMK będzie przeznaczona dla Intercity.
Cały czas mowa jest o nowym węźle kolejowym śląsko-małopolskim w okolicach Olkusza. W woj. śląskim w sumie w ramach CPK powstanie 100 km nowych torów (przedłużenie CMK i trasa do Jastrzębia od granicy)

- Dziś modernizowana linia przez Krzeszowice przeznaczona może być do ruchu towarowego i lokalnego, a szybki ruch pasażerski przeniesiony na nową linię. To jednocześnie odtworzenie trasy kolejowej Rzeszów - Kraków - Katowice - Wrocław - mówią Wild i Malepszak. - Widzimy w niej potencjał, bo choć jest autostrada, traci przepustowość. Więc chcemy zaproponować alternatywę.

Wniosek o dofinansowanie z programu „Łącząc Europę” (Connecting Europe Facility - CEF) spółka CPK złożyła pod koniec kwietnia. Fundusze służą do realizacji unijnych projektów infrastrukturalnych. Na planszach w galerii zobaczycie założenia kolejowe dla woj. śląskiego i węzeł śląsko - małopolski.

Mikołaj Wild i Piotr Malepszak w Katowicach 9.10.2019

2 mln euro na kolej do Jastrzębia Zdroju i 100 mln funtów na...

Druga ważna wiadomość dotyczy finansowania budowy samego CPK. - Dzisiaj rząd Wielkiej Brytanii skierował do mnie list i zaoferował tzw. finansowanie eksportowe - 100 mln funtów na CPK - mówił 9.10 w Katowicach Mikołaj Wild. - To oznacza nisko oprocentowane kredyty, niżej, niż jakiekolwiek oferty komercyjne na rynku. Jedyny warunek to korzystanie z usług przedsiębiorców z Wielkiej Brytanii.

Komponent kolejowy CPK. Szprycha nr 7 i węzeł małopolsko - śląski

Przypomnijmy.
Na terenie Śląska CPK planuje budowę 100 km nowych linii kolejowych. Priorytetowymi inwestycjami maja być dwie linie dużych prędkości: nr 111, która byłaby przedłużenie Centralnej Magistrali Kolejowej w kierunku regionu małopolsko-śląskiego oraz linia nr 113 Katowice – Kraków. Obie połączą się w nowym Węźle Małopolsko-Śląskim (WMŚ). To będzie nowy układ szybkich połączeń kolejowych między Katowicami, Krakowem, CPK, Warszawą. Koncepcja zakłada przywrócenie kolei w Jastrzębiu Zdroju, dziś chyba największym polskim miastem bez pociągu, podróż z Katowic do Warszawy w czasie 1 godz. 45 minut (dziś najszybsze połączenie ma 2 godz. 21 minut), a z Katowic do Krakowa - w 35 minut (dziś, z racji skandalicznie przedłużającego się remontu torów, trwa 2 godziny). Konsultacje w tej sprawie trwały m.in. we wrześniu 2019. CPK ma być gotowy najwcześniej w 2027 roku.

Powstanie nowej linii w rejonie Jastrzębia-Zdroju, współfinansowanej z CEF, to tylko jeden z elementów Programu Kolejowego CPK na Śląsku i w Małopolsce. Główną inwestycją w regionie będzie Węzeł Małopolsko-Śląski (WMŚ), który ma stanowić nowy punkt przesiadkowy i przystanek dalekobieżny dla rejonu Jaworzna, Chrzanowa i Olkusza.

Powstanie węzła i prowadzących do niego linii skróci czas przejazdu najszybszych pociągów między Krakowem a Katowicami do 35 minut. Podróż z Warszawy do Katowic zajmie około 1 godz. 35 minut, a do Krakowa dojedziemy z Warszawy w 1 godz. 45 minut. Ma zwiększyć się liczba pociągów jadących przez Katowice i Kraków.

Węzeł pod Olkuszem. Pociągi Sosnowiec i Dąbrowa - Kraków

Nowy układ torowy umożliwi też uruchomienie bezpośrednich pociągów z Katowic – przez Sosnowiec i Dąbrowę Górniczą, WMŚ i Olkusz – do Krakowa, co będzie oznaczało naprawę historycznych zaszłości, w wyniku których dziś ponad 200-tysięczny Sosnowiec, 120-tysięczna Dąbrowa Górnicza i 60-tysięczny Będzin nie mają kolejowego powiązania z odległym o 65 km Krakowem.

Realizacja Programu Kolejowego CPK przyczyni się także do skrócenia podróży kolejowych poza granice kraju – do Czech, ale także na Węgry i Słowację. W planach jest budowa transgranicznej linii dużych prędkości V4 Budapeszt-Bratysława-Brno-Warszawa, która będzie biegła przez Ostrawę, Jastrzębie-Zdrój (nowym odcinkiem, na który CPK właśnie otrzymało dofinansowanie w ramach CEF), rejon Rybnika i Katowice, a dalej przez WMŚ i istniejącą Centralną Magistralę Kolejową aż do CPK.

Program Kolejowy CPK zakłada budowę ponad 1,6 tys. km nowych linii (tzw. kolejowych szprych) prowadzących z 10 kierunków do CPK i Warszawy. W ramach etapu zero, który powinien być gotowy przed uzyskaniem przez Port Lotniczy Solidarność zdolności operacyjnej, wybudowane zostanie 140 km nowej linii Warszawa-CPK-Łódź, po której pociągi mają jeździć z prędkością do 250 km/godz. Zakładany czas przejazdu z Warszawy do CPK to 15 minut, a z Łodzi - 25 minut.

Każda z 10 szprych prowadzących do CPK składać się będzie z: nowych odcinków torów i wyremontowanych lub zmodernizowanych fragmentów istniejącej infrastruktury. Za budowę tych pierwszych będzie odpowiadać spółka CPK, a modernizację drugich – PKP Polskie Linie Kolejowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na katowice.naszemiasto.pl Nasze Miasto