Na terenie województwa opolskiego powstanie pierwszy, blisko 25-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S11. Rozpoczęcie prac w terenie przypieczętowano symbolicznym wbiciem pierwszej łopaty. Zakończenie inwestycji planowane jest w IV kw. 2022 r.
- Rozpoczynamy budowę kolejnego odcinka drogi ekspresowej S11, która w przyszłości będzie miała blisko 500 km długości i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. 25-kilometrowa obwodnica Olesna jest jednocześnie niemal połową długości całej S11 na terenie województwa opolskiego. Pracujemy nad kolejnymi odcinkami. W 2025 roku planujemy połączyć obwodnicę Olesna z S8, a całą S11 od Bałtyku po Śląsk chcielibyśmy udostępnić kierowcom w 2029 r. - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.GDDKiA
Koniec obwodnicy Olesna znajdzie się niedaleko Sierakowa Śląskiego
Umowa w systemie Projektuj i buduj została podpisana 20 maja 2019 r. Jej wartość opiewa na kwotę 667 mln zł. Początek przebiegu nowej drogi ekspresowej będzie zlokalizowany na istniejącej drodze krajowej nr 11 w pobliżu Kolonii Ciarka w ramach tymczasowego ronda łączącego istniejącą DK11 z S11. Koniec zlokalizowany będzie na granicy woj. opolskiego i śląskiego, w pobliżu miejscowości Łomnica, niedaleko Sierakowa Śląskiego. Docelowo dwujezdniowa obwodnica Olesna, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nośności 11,5 t/oś, zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami ekspresówki. Dla fragmentu od końca obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna trwa procedura uzyskania decyzji środowiskowej. Z kolei dla odcinka od końca obwodnicy Olesna w kierunku Lublińca i Tarnowskich Gór opracowywane są możliwe warianty przebiegu i na jeden z nich zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.
Nowa trasa zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne drogowe połączenie dla województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego. Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w województwie opolskim.
Docelowo obwodnica Olesna stanowić będzie fragment drogi ekspresowej S11, która ma charakter ogólnopolski i połączy porty woj. zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
Obwodnica Blachowni i Herbów
Z kolei planowana obwodnica Blachowni i Herbów będzie przebiegać po terenach, na których znajdują się pola uprawne oraz kompleksy leśne. Ma to być nowy odcinek drogi krajowej nr 46 o długości ok. 13 km. Obwodnica będzie przechodzić bokiem Herbów, najprawomocniej po lewej stronie od DK46 w kierunku Blachowni. Dalej w kierunku Trzepizur, Ostrów i węzła Częstochowa - Blachownia. Brana pod uwagę jest również opcja przez Puszczew, Cisie, Malice. Droga ma mieć klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego) z obciążeniem 155 kN/oś.
Przypomnijmy, że w piątek 19 października 2020 r. GDDKiA ogłosiło postępowanie przetargowe na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wraz z uzyskaniem tej decyzji. W ogłoszonym postępowaniu przetargowym wpłynęło osiem ofert. GDDKiA zamierzała przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia 3 720 300,03 zł. Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner) o wartości 3 999 929,25 zł. Najdroższą ofertę wyceniono na ponad 6 mln zł. Trwa analiza złożonej dokumentacji ofertowej. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2025 - 2028. Długość obwodnicy wyniesie ok. 10,8 km.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?