Kiedy rozpocznie się budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby? Wykonawca nie przewiduje opóźnień. Czeka na pozwolenie na budowę

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Oto tereny, na których powstanie obwodnica Zawiercia i Poręby. Początek obwodnicy to połączenie z obwodnicą Siewierza. Koniec - węzeł Kromołów.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Oto tereny, na których powstanie obwodnica Zawiercia i Poręby. Początek obwodnicy to połączenie z obwodnicą Siewierza. Koniec - węzeł Kromołów. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKiA
Wojewoda wezwał wykonawcę, w tym wypadku projektanta zawierciańskiej obwodnicy, do uzupełnienia braków w raporcie oddziaływania na środowisko tej inwestycji. Firma Trakt ma na to czas do końca marca. Wówczas kontynuowane będzie postępowanie wojewody w sprawie wydania pozwolenia na budowę obwodnicy Zawiercia i Poręby. Generalny wykonawca, firma Mirbud, zapewnia, że nie przewiduje z tego tytułu opóźnień.

Konieczna ocena wpływu obwodnicy na środowisko

Wykonawca obwodnicy Zawiercia jest gotowy do rozpoczęcia prac na placu budowy. Niestety, chwilowo jest to niemożliwe, bo czasowo zawieszono postępowanie wojewody, dotyczące wydania pozwolenia na budowę (tzw. ZRID-u). Dlaczego?
Powodem jest konieczność przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, która, jak powiedziała nam Alina Kucharzewska, rzeczniczka wojewody śląskiego, wynika z obowiązku nałożonego przez organ środowiskowy w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Kliknij poniżej i zobacz zdjęcia

Tak za dwa lata ma wyglądać obwodnica Poręby i Zawiercia [WIZUALIZACJA]

- Zatem wniosek zarządcy drogi o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej prawidłowo zawierał, między innymi, prośbę o przeprowadzenie ponownej oceny oddziaływania ww. przedsięwzięcia na środowisko. Do wniosku zostały dołączone wszystkie wymagane przepisami dokumenty. Wojewoda Śląski przekazał ten wniosek Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Katowicach w celu przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko tłumaczy Alina Kucharzewska, rzeczniczka wojewody śląskiego.

- Do czasu zakończenia działań przez RDOŚ Wojewoda Śląski zawiesił postępowanie w sprawie wydania decyzji ZRID. Rezultatem przeprowadzonego postępowania przez RDOŚ będzie postanowienie w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia, które jest wiążące dla Wojewody w dalszym procedowaniu wniosku o wydanie decyzji ZRID. Po uzyskaniu ww. postanowienia Wojewoda podejmie postępowanie – mówi Alina Kucharzewska. - Obecnie, powiadomione o wszczętym postępowaniu strony postępowania składają wnioski i uwagi do postępowania w przedmiocie wydania decyzji ZRID. O ponownej ocenie oddziaływania inwestycji na środowisko - w trakcie której będzie możliwe wnoszenie uwag odnośnie do kwestii środowiskowych - społeczeństwo zostanie zawiadomione odrębnym obwieszczeniem wojewody śląskiego – dodaje rzeczniczka wojewody.

Projektant ma uzupełnić braki do 31 marca

Tymczasem w tym tygodniu wojewoda wezwał projektanta obwodnicy do uzupełnienia braków w raporcie oddziaływania inwestycji na środowisko. To firma Trakt.

- Z tego co mi wiadomo, wykonawca ma na to czas do końca marca – mówi Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Generalny wykonawca budowy obwodnicy Zawiercia i Poręby, czyli firma Mirbud, zapewnia, że na bieżąco uzupełnia dokumentację.

- Wojewoda wezwał firmę, która projektowała dla nas inwestycję do uzupełnienia braków w raporcie oddziaływania inwestycji na środowisko do 31 marca. I tak się też stanie – mówi Paweł Bruger, rzecznik firmy Mirbud, wykonawca obwodnicy Zawiercia i Poręby.

Firma jest gotowa, czeka na pozwolenie na budowę

Rzecznik Mirbudu podkreśla także, że firma jest przygotowana do rozpoczęcia inwestycji.

- Operacyjnie jesteśmy gotowi, wszystko zależy jednak od decyzji administracyjnych, czyli uzyskania ZRID-u. Natomiast chcę podkreślić, że na tym etapie nie ma żadnego zagrożenia dotyczącego potencjalnego opóźnienia w realizacji tej inwestycji – podkreśla Paweł Bruger.

Oto tereny, na których powstanie obwodnica Zawiercia i Poręby. Początek obwodnicy to połączenie z obwodnicą Siewierza. Koniec - węzeł Kromołów.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Kiedy rozpocznie się budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby? Wy...

Jaka będzie obwodnica Zawiercia i Poręby?

Przypomnijmy. Budowa obwodnicy Zawiercia i Poręby rozpoczęła się w grudniu 2019 roku. Przez rok trwało projektowanie drogi, bo inwestycja jest realizowana w systemie „projektuj i buduj”. Wykonawcą tej części obwodnicy Zawiercia i Poręby jest konsorcjum firm Kobylarnia oraz Mirbud, które wybuduje ją za 414,7 mln zł. W tym roku, po uzyskaniu pozwolenia na budowę – niewykluczone że w maju, mają się rozpocząć prace budowlane.

Będący obecnie w realizacji pierwszy odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia o długości 16,7 km, będzie dwupasmówką, omijającą te miejscowości. Będzie to część DK 78. Ta część drogi zakończy się w Kromołowie. W ramach tego fragmentu powstaną m.in. dwa węzły (Kuźnica i Kromołów) oraz siedem wiaduktów i cztery mosty. I, jak już pisaliśmy wcześniej, na pewno nie powstanie teraz trzeci węzeł, umożliwiający bezpośredni zjazd z obwodnicy do centrum Zawiercia. Tego chciały w ubiegłym roku władze Zawiercia, a na co nie wyraziło zgody Ministerstwo Infrastruktury i GDDKiA.
Inwestycja ma być gotowa w 2023 roku.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie