Pod względem średniego wieku samochodu, nasz kraj znacząco odbiega od światowej czołówki. Jeszcze w 2004 roku auta użytkowane maksymalnie 5 lat stanowiły w naszym kraju 19,2 %. wszystkich samochodów. W ubiegłym roku ich udział wynosił zaledwie 10,8 %.
Przed wejściem do UE pojazdy starsze niż 10 lat stanowiły 50 proc. ogółu samochodów na polskich drogach. Dzisiaj ta liczba wzrosła do ponad 70 proc. Jak wynika z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, wśród importowanych do Polski aut w 2011 roku, pojazdy w wieku powyżej 10 lat stanowiły 47,32% wszystkich sprowadzonych samochodów. Udział aut użytkowanych od 4 do 10 lat wyniósł 43,34%, a do 4 lat - 9,35%.
Przeciętne auto w Polsce ma 15,5 roku, podczas gdy w innych krajach UE tylko 8 lat. - Taka sytuacja wpływa przede wszystkim na bezpieczeństwo. Stan techniczny większości aut w wieku powyżej 15 lat zdecydowanie odbiega od idealnego, co może determinować wzrost wypadków na drogach. Choć w Polsce nie prowadzi się oficjalnych statystyk na ten temat to, jak twierdzą eksperci, zły stan techniczny pojazdów jest przyczyną około 8 proc. wszystkich wypadków drogowych - mówi Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Samochodowego. - Kolejną, niezwykle istotną kwestią jest ekologia. Auta spełniające normy Euro1 lub Euro2 emitują do środowiska nawet 5 razy więcej szkodliwych substancji od produkowanych współcześnie samochodów - dodaje.
Do 2004 w Polsce obowiązywał zakaz sprowadzania samochodów niespełniających normy emisji spalin Euro2. Po wejściu Polski do UE przepis ten zniesiono.
Jednak zdaniem prezesa PZPM odwrócenie tej sytuacji jest możliwe, jeśli zostaną podjęte odpowiednie kroki ze strony rządu. - Przede wszystkim należałoby zastąpić akcyzę opłatą uzależnioną od parametrów ekologicznych. Następnie powinien zostać zniesiony podatek VAT od samochodów firmowych. Należy zdać sobie sprawę z ich wielkiego wpływu na rynek aut używanych. Samochody flotowe w większości są dobrze serwisowane, a firmy odmładzają swój park maszyn średnio co 3 lata - tłumaczy Jakub Faryś. - Na koniec pozostaje kwestia badań technicznych. Powinny one być przeprowadzane nie tylko częściej, lecz także bardziej rzetelnie - dodaje.
Struktura wiekowa aut w Polsce:
Wiek auta 2004 2010
do 2 lat 7,2% 4,2%
_3-5 lat_12% 6,6%
6-10 lat 24% 16%
11-15 lat 19,3% 28,4%
*ŚLĄSKIM PIERDOŁĄ ROKU 2011 ZOSTAJE...
*ZAPLANUJ DŁUGIE WEEKENDY 2012 ROKU
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?