Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Obwodnice Pradeł, Kroczyc i Szczekocin nie będą drogą dwupasmową. Otwarto oferty na projekt obwodnicy Pradeł

Redakcja
DK 78 przebiega obecnie przez środek wsi Pradła.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
DK 78 przebiega obecnie przez środek wsi Pradła. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Google Maps
11 firm chce zaprojektować obwodnicę Pradeł, 13 - obwodnice Kroczyc i Szczekocin. Wszystkie trzy stworzą drogę, która będzie omijać miejscowości, przez środek których przebiega obecnie DK 78. Niestety, w przeciwieństwie do obwodnicy Poręby i Zawiercia, nie będzie to już dwupasmówka.

Przetarg na projekt obwodnicy Pradeł

To dopiero początek tych inwestycji w powiecie zawierciańskim. Chodzi o budowę obwodnic Kroczyc, Pradeł i Szczekocin wraz z Goleniowami. Te trzy obwodnice będą przedłużeniem, będącej obecnie w budowie, obwodnicy Zawiercia i Poręby. Obwodnica Zawiercia, a właściwie jej dłuższy – 16-kilometrowy odcinek jest obecnie w fazie projektowania. Przetarg na projekt i budowę wygrało konsorcjum firm PBDiM Kobylarnia wraz z Mirbudem SA.

Obwodnica Zawiercia to dwupasmówka, Pradeł już nie

Obwodnica Zawiercia została zaplanowana jako tzw. dwupasmówka, czyli droga na której w obu kierunkach do dyspozycji kierowców są po dwa pasy ruchu. Jakie będą obwodnice Kroczyc, Pradeł i Szczekocin?

- W momencie, gdy skończy się obwodnica Zawiercia, a zacznie droga, będąca obwodnicą Kroczyc, Pradeł i Szczekocin, zmieni się ona w drogę jednojezdniową, czyli będziemy mieli po jednym pasie ruchu w obu kierunkach – potwierdza Dorota Marzyńska z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.

Oferty mieszczą się w budżecie

Tymczasem GDDKiA otworzyło właśnie oferty wykonawców chcących zaprojektować obwodnicę Pradeł. Zgłosiło się 11 firm. Najtańszą ofertę złożyły Mosty Katowice Sp. z o. o. Chcą zaprojektować tę drogę za 1,126 mln zł. Najdroższa oferta należała do konsorcjum firm MPRB Sp. z o.o. (lider), ul. MP-MOSTY S.A., i MP INFRA Sp. z o.o.

Firmy chciały za zaprojektowanie obwodnicy Pradeł - 2,435 mln zł. Na tę inwestycję GDDKiA ma 2,245 mln złotych. Oprócz najdroższej, wszystkie oferty mieszczą się w budżecie na to przedsięwzięcie.

Jeśli chodzi o obwodnice Kroczyc GDDKiA ma na wykonanie dokumentacji projektowej 9,8 zł brutto. W postępowaniu złożono 13 ofert, najniższą cenę (1, 99 mln zł) zaproponowała firma GRAMAR Sp. z o.o.

We wtorek, 21 lipca urzędnicy GDDKiA otworzyli oferty dotyczące projektu ostatniej obwodnicy - Szczekocin. Obwodnicę Szczekocin również chce projektować 13 firm. Najtańszą ofertę zaproponowały Mosty Katowice (3,47 mln zł). GDDKiA ma na to 7,54 mln zł.

Powstaną jeszcze trzy obwodnice w powiecie zawierciańskim

Obwodnica Pradeł będzie najkrótsza z planowanych obwodnic. Będzie miała 2,2 km długości. Będzie przedłużeniem ponad 9 kilometrowej obwodnicy Kroczyc, która z kolei będzie przedłużeniem obwodnicy Zawiercia. Za obwodnica Pradeł będzie powstawała obwodnica Szczekocin i Goleniów. To najdłuższa z tych obwodnic. Będzie miała 13 km długości i zakończy się już na terenie województwa świętokrzyskiego.

Gdy zostaną wybrane firmy rozpocznie się projektowanie drogi. Ma ona przebiegać po terenach niezabudowanych, polach, czy obszarach leśnych.

Pojadą tędy najcięższe auta

Jak już wspomnieliśmy, obwodnice Kroczyc, Pradeł i Szczekocin będą drogą jednojezdniową mającą po jednym pasie ruchu w każdym kierunku, plus pas awaryjny. Droga będzie jednak dostosowana do ciężkiego transportu, będzie wytrzymywała nacisk 115 kN/oś. Będą mogły nią jeździć nawet najcięższe pojazdy. Obecnie wszystkie jadące w kierunku województwa świętokrzyskiego i z powrotem na Śląsk, przejeżdżają przez centrum Poręby Zawiercia, Kroczyc, Pradeł i Szczekocin. W tym ostatnim mieście, trasa wiedzie dosłownie centralnie przez rynek.

Obwodnica Zawiercia już się tworzy

Tymczasem trwa projektowanie pierwszej części obwodnicy Zawiercia. Prace budowlane rozpoczną się prawdopodobnie dopiero w przyszłym roku, a cała inwestycja zakończy się w II kwartale przyszłego roku. Wtedy droga ma być gotowa. Będzie mieć 16,664 kilometrów długości i pobiegnie od Siewierza, przez Porębę aż do Kromołowa, dzielnicy Zawiercia.
- Na wykonanie inwestycji mamy 36 miesięcy i co najmniej dwa okresy zimowe – mówił podczas podpisania umowy Andrzej Ładyński, prezes zarządu Kobylarnia S.A. Umowę podpisano w grudniu 2019 roku.

Nie przeocz

Drugi, krótszy odcinek obwodnicy Zawiercia, od Kromołowa do Żerkowic jest obecnie projektowany. Za nieco ponad 2,9 mln zł dokumentację projektową wykonuje Multiconsult Polska sp. z o. o. z Warszawy.

To bardzo wyczekiwana droga

Dlaczego dla mieszkańców powiatu zawierciańskiego obwodnica jest tak ważna?
DK 78 obecnie to przestarzała droga, która przy obecnym natężeniu ruchu drogowego jest niewystarczająca. Jeden pas w jednym kierunku dla tak ruchliwej trasy, użytkowanej przez ciężki transport, sprawia, że codziennie w centrach miast, przez stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa mieszkańców. Od ponad 20 lat o budowę obwodnicy Zawiercia i Poręby walczyli mieszkańcy i samorządowcy powiatu zawierciańskiego. Obwodnice Pradeł, Kroczyc i Szczekocin mają powstać w ramach programu rządowego 100 obwodnic.

Musisz to wiedzieć

Zobacz koniecznie

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto