Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tak wygląda malowanie polskiego śmigłowca AW101. Pierwszy lot śmigłowca AW101 dla Marynarki Wojennej RP za nami [ZDJĘCIA. WIDEO]

Tomasz Dereszyński
Tomasz Dereszyński
Tak wygląda malowanie polskiego śmigłowca AW101. Pierwszy lot śmigłowca AW101 dla Marynarki Wojennej RP za nami [ZDJĘCIA. WIDEO]
Tak wygląda malowanie polskiego śmigłowca AW101. Pierwszy lot śmigłowca AW101 dla Marynarki Wojennej RP za nami [ZDJĘCIA. WIDEO]
Pierwszy śmigłowiec AW101 (ZR285) Polskiej Marynarki Wojennej wykonał swój pierwszy lot na terenie firmy w Yeovil w Wielkiej Brytanii. Kontrakt na dostawę 4 maszyn AW101 dla Marynarki Wojennej RP został podpisany w kwietniu 2019 r. w zakładach PZL-Świdnik.

Pierwszy śmigłowiec AW101 (ZR285) Polskiej Marynarki Wojennej wykonał swój pierwszy lot na terenie firmy Leonardo w bazie w Yeovil w Wielkiej Brytanii.

Lot (ZR285) uwzględniał testy funkcjonalne głównych systemów płatowca, systemu sterowania, ponadto przeprowadzono kontrolę obsługi silnika w celu sprawdzenia zakresu prędkości śmigłowca. Obwiednia lotu zostanie teraz otwarta dla dalszych testów, aby zbadać zamówione i zamontowane na śmigłowcu wyposażenie dla realizacji misji.

Kontrakt na dostawę 4 maszyn AW101 dla Marynarki Wojennej RP został podpisany w kwietniu 2019 roku w zakładach PZL-Świdnik - będącej częścią Leonardo Helicopters. Podpisano również umowę offsetową, której beneficjentem są Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 1 (WZL-1) w Łodzi, tworzące centrum wsparcia eksploatacji śmigłowców.

Drugim beneficjentem kontraktu offsetowego jest Centrum Morskich Technologii Wojskowych Politechniki Gdańskiej.

Leonardo ma świadczyć pomoc techniczną przez 10 lat, a PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą programu dla Marynarki Wojennej.

PZL-Świdnik jest głównym wykonawcą i odpowiada za całość realizacji kontraktu, a w Leonardo, w Yeovil odbywa się montaż śmigłowca. AW101 wykonywać będzie szereg misji będąc na wyposażeniu Marynarki Wojennej RP, w tym zwalczanie okrętów podwodnych (ZOP) oraz bojowe poszukiwanie i ratownictwo (CSAR).

AW101 dla Brygady Lotnictwa Morskiego wyposażone będą w najnowocześniejsze systemy misji m. in. autopilot z trybami SAR, system transmisji danych, system nawigacji taktycznej oraz systemy ochrony i obrony (pasywnej i aktywnej). Ponadto AW101 wyposażone będą w radiostację taktyczną, radar rozpoznawczy, radionamiernik (DF), głowicę obserwacyjną (FLIR) i transponder z modem S. Będą również wyposażone w pokładowy karabin maszynowy 12,7 mm.

Dodatkowo, reflektor poszukiwawczy i światła do lotów w szyku zapewnią dobrą widoczność w każdych warunkach pogodowych. Zoptymalizowane wyposażenie medyczne i ratownicze, w tym dwie wciągarki i system do przewożenia ładunków na podwieszeniu zewnętrznym są kolejnymi elementami wyposażenia w ramach konfiguracji CSAR. Ponadto śmigłowce AW 101 posiadać będą na swoim wyposażeniu system pływaków awaryjnych, tratwy ratownicze i zestaw przetrwania w chłodnym klimacie.

„To był pierwszy lot nowego śmigłowca AW101 ZOP zbudowanego w Yeovil dla Wojska Polskiego. Lot stanowi nie tylko kulminację procesu projektowania i produkcji, ale także początek fazy dokładnych testów rozwojowych śmigłowca. Oczekuje się, że odbędzie się łącznie 700 godzin testów w locie tych czterech jednostek, które potwierdzą prawidłowe działanie każdej maszyny, a także rozwiną i walidują szeroki zakres misji oraz zmian w stosunku do standardowego AW 101, wyspecyfikowanych przez odbiorcę” – powiedział Miles Barnett, starszy pilot testowy w Leonardo Helicopters (Wielka Brytania).

Wyposażony w złożoną awionikę i systemy misji, w połączeniu z dużym zasięgiem i wytrzymałością, dzięki możliwości wykorzystania dwóch z trzech silników do lotów rejsowych, śmigłowiec AW101 zapewnia wytrzymałość operacyjną we wszystkich zadaniach. Ta elastyczność zadań sprawia, że AW101 jest najbardziej zaawansowanym, wszechstronnym i wydajnym wielozadaniowym śmigłowcem obecnie dostępnym. Śmigłowiec jest już w służbie w niektórych z najważniejszych krajów NATO, takich jak Włochy, Wielka Brytania, Kanada, Dania, Norwegia i Portugalia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Tak wygląda malowanie polskiego śmigłowca AW101. Pierwszy lot śmigłowca AW101 dla Marynarki Wojennej RP za nami [ZDJĘCIA. WIDEO] - Portal i.pl

Wróć na swidnik.naszemiasto.pl Nasze Miasto