Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Troje uczniów z zawierciańskiego "Dunika" reprezentowało Polskę w debacie problematycznej w Parlamencie Europejskim

Bartosz Żołnierczyk
Bartosz Żołnierczyk
Troje uczniów: Julia Janeczek, Zuzanna Bewicz, Mateusz Grzegorczyk pod opieką nauczyciela, Renaty Kończyk z Zespołu Szkół im. Xawerego Dunikowskiego w Zawierciu wzięło udział międzynarodowy projekcie: „Your Europe - Your Say”, czyli „Twoja Europa -Twoje Zdanie”- "Młodzieżowe Dialogi Demokratyczne".
Troje uczniów: Julia Janeczek, Zuzanna Bewicz, Mateusz Grzegorczyk pod opieką nauczyciela, Renaty Kończyk z Zespołu Szkół im. Xawerego Dunikowskiego w Zawierciu wzięło udział międzynarodowy projekcie: „Your Europe - Your Say”, czyli „Twoja Europa -Twoje Zdanie”- "Młodzieżowe Dialogi Demokratyczne". Renata Kończyk
Wielki świat, różnorodność osobowości, narodów i poglądów, to wszystko stanęło przed Julią Janeczek, Zuzanną Bewicz oraz Mateuszem Grzegorczykiem, uczniami Zespołu Szkół im. Xawerego Dunikowskiego w Zawierciu, którzy pod opieką nauczyciela Renaty Kończyk, reprezentowali Polskę podczas czternastego spotkania młodzieży „Twoja Europa. Twoje Zdanie” - "Młodzieżowe Dialogi Demokratyczne" w Parlamencie Europejskim w Brukseli. Wydarzenie odbyło się w dniach od 23 do 24 marca 2023 roku i polegało na uczestnictwie w debacie problematycznej , dyskusjach oraz warsztatach, uczniów szkół średnich i ich nauczycieli z krajów członkowskich, w celu wsłuchania się w różnorodne opinie. Spotkanie miało także kształtować postawy aktywnego obywatela, mającego wpływ na przyszłość Europy i swoje społeczności.

W pierwszym dniu pobytu, w siedzibie  Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego, grupa uczniów wraz z opiekunem, została ciepło przywitana przez Gianluce Brunetti - sekretarza generalnego EKES-u oraz Cilliana Lohana - wiceprzewodniczącego do spraw komunikacji.

- Następnie rozpoczęły się zajęcia integracyjne dla stu pięciu uczestników pochodzących ze wszystkich krajów członkowskich Unii Europejskiej oraz krajów kandydujących. W trakcie rozmów można było odczuć nasze zaangażowanie w procesy demokratyczne i polityczne – wspomina Julia Janeczek.

Drugi dzień rozpoczął się inauguracyjną sesją plenarną z udziałem przedstawicieli wysokiego szczebla instytucji europejskich. Sesja miała na celu pobudzenie i zainspirowanie młodzieży do dyskusji podczas warsztatów.

- Pierwsze warsztaty dotyczyły udziału obywateli w procesach kształtowania polityki, zwłaszcza na szczeblu UE. Temat dyskusji brzmiał: "Zagrożenia i wyzwania dla demokracji w UE." Uczniowie proponowali rozwiązania i praktyczne pomysły, aby uniknąć niepożądanych scenariuszy. Szczególnie, że znajdujemy się w kryzysie ukraińskim, zagrożeniu dla pokojowego współistnienia państw oraz w sytuacji nieprzewidywalnych wyzwań społecznych i gospodarczych, prowadzących do zmian systemowych. Podczas drugiego warsztatu uczniowie sporządzili konkretne zalecenia polityczne dotyczące zaangażowania młodzieży w demokrację – opowiada opiekun uczniów, Renata Kończyk.

Zobaczcie zdjęcia z wydarzenia, w którym brali udział uczniowie:

Uczniowie podczas pobytu w Brukseli, aktywnie brali udział w dyskusjach, warsztatach oraz debatach, po których wyciągali wnioski, co do przyszłości Europy.

- Obecnie powinniśmy angażować więcej młodych osób w politykę, ze względu na przyszłość, która zależy tylko od nas - młodych ludzi. Młodzież może wprowadzić zmiany odpowiednie do ciągle rozwijającego się świata, to jednomyślnie podkreślała nasza grupa dyskusyjna – komentuje Zuzanna Bewicz.

- Na zamykającej cykl spotkań sesji plenarnej delegacje uczniów zaprezentowały zalecenia i propozycje polityczne. Młodzi ludzie wypowiedzieli się w głosowaniu za najlepszym rozwiązaniem. Wygrał pomysł pod tytułem "E-You" opracowany przez grupę w skład której wchodził jeden z naszych przedstawicieli, Mateusz - opowiada Julia Janeczek.

W czerwcu 2023 roku rekomendacje uczniów zostaną przekazane instytucjom europejskim i decydentom UE wysokiego szczebla. Rekomendacje koncentrowały się na tworzeniu aplikacji i platform, które mogłyby zwiększyć zaangażowanie polityków i społeczeństwa, aby lepiej zrozumieć UE i cele polityków, zwiększyć przejrzystość polityki oraz poprawić jakość edukacji obywatelskiej i zaangażowania młodzieży. Uczniowie zaproponowali również zwiększenie inicjatyw finansowanych przez UE prowadzonych dla młodych ludzi.

W trakcie wizyty w siedzibie Europejskiego Komitetu Społeczno – Ekonomicznego, uczniowie odbyli krótkie spotkanie z polskimi przedstawicielami tej instytucji, dzięki którym mogli zapoznać się ze strukturą jej funkcjonowania i zobaczyć ciekawe miejsca pracy. Grupa wykorzystała szansę na zapoznanie się z Brukselą od strony kulturowej. Mimo napiętego grafiku, zwiedzili Parlamentarium, gdzie w ciekawy sposób przedstawiono historię Unii Europejskiej. Zobaczyli siedzibę Parlamentu Europejskiego, Charlemagne (siedzibę Komisji Europejskiej).

W mieście kojarzonym przez każdego mieszkańca Europy, jako siedziba instytucji unijnych grupa zobaczyła wiele zabytków i atrakcji turystycznych: Atomium, Mini Europa Park, rynek – Grand Palace, symbol miasta – Manneken Pis, Teatr Królewski. Spacer między zbudowanymi ze szkła i metalu gigantami urozmaicały im liczne pomniki, rzeźby, katedry, kościoły i pałace.

- Wyjazd do Brukseli, uważamy za udany i czujemy, że godnie spełniliśmy obowiązek reprezentowania zarówno Polski, jak i naszej szkoły na arenie międzynarodowej – zgodnie podkreślają polscy uczestnicy 14. konferencji – „Twoja Europa. Twoje zdanie” – „Młodzieżowe Dialogi Demokratyczne”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wielki Piątek u Ewangelików. Opowiada bp Marcin Hintz

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto