W najbliższych miesiącach odnowione zostaną m.in. kostiumy z kultowej komedii „Sami swoi” oraz serialu „Czterej pancerni i pies”, a także rekwizyty z „Popiołu i diamentu”. Rozpoczęte w marcu prace są kontynuacją projektu, który zainagurowano w ubiegłym roku. Wówczas, dzięki wielomiesięcznej pracy zespołu, złożonego ze scenografek, kostiumografek, charakteryzatorek i garderobianych udało się odrestaurować 40 kostiumów z wielu polskich filmów realizowanych we Wrocławiu. Kostiumy pochodzą m.in. z dzieł Wojciecha Jerzego Hasa - „Lalki” i „Rękopisu znalezionego w Saragossie”, a także z „Na srebrnym globie” Andrzeja Żuławskiego i „Testu pilota Pirxa” Marka Piestraka. Kostiumy te wzbudzają podziw i ogromne zainteresowanie wszystkich osób odwiedzających siedzibę CeTA.
- Kostiumy – nierozerwalnie związane z filmami, w których zostały użyte i odgrywające dużą rolę w budowaniu postaci przez aktora – są doskonałym i niezwykle ważnym elementem w zakresie edukacji filmowej. Dlatego też, po udanej renowacji pierwszych kilkudziesięciu kostiumów z naszych zbiorów, podjęliśmy decyzję o kontynuacji prac, by przygotować możliwie najszerszą i najbardziej różnorodną kolekcję, a tym samym jak najbardziej atrakcyjną dla odbiorców. Dzięki rekonstrukcji możliwe jest utrwalanie bogatej historii polskiego filmu oraz przybliżanie jej zarówno kolejnym pokoleniom filmowców, jak i dzieciom i młodzieży – mówi dr Robert Banasiak, dyrektor Centrum Technologii Audiowizualnych.
Projekt renowacji realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Podobnie jak w ubiegłym roku, tym razem również odnowionych zostanie 40 kostiumów. Swój dawny blask odzyskają m.in. kolejne suknie z „Lalki”, a także stroje z filmów „Sami swoi”, „Nie ma mocnych”, „Powrót wilczycy” oraz z seriali „Stawka większa niż życie”, „Czterej pancerni i pies” i „Znak orła”. Prace potrwają kilka miesięcy.
- Każdy z kostiumów wymaga innego zakresu prac i zabiegów. Niektóre potrzebują czyszczenia i uzupełnienia ubytków, przy innych konieczne jest np. odbarwianie, by odzyskały swój pierwotny kolor. Aktualnie pracujemy m.in. nad kostiumami z trylogii Sylwestra Chęcińskiego, gdzie po trafnym zidentyfikowaniu fragmentów garderoby, niezbędne jest przywrócenie ich pierwotnej elastyczności. W tym celu moczymy ubrania w mieszankach środków rozluźniających włókna. Dodatkowo, przy renowacji strojów z filmu „Sami swoi”, musimy zwracać uwagę na różnice w barwach i wzorach kostiumów, pomiędzy oryginalną, czarno-białą wersją filmu, a wersją pokolorowaną – mówi Maria Duffek, kostiumograf i scenograf.
Obecnie ukończona została już sukienka ślubna Ani Pawlakówny (Anny Dymnej) z filmu „Nie ma mocnych” Sylwestra Chęcińskiego. Zespół pracuje aktualnie m.in. nad renowacją garniturów weselnych Kargula i Pawlaka, a także kostiumem Marusi z „Czterech pancernych i psa”. Wkrótce odrestaurowane zostaną również wybrane rekwizyty m.in. elementy zbroi z seriali „Znak Orła” oraz „Przyłbice i kaptury”, obraz z filmu „Popiół i diament” Andrzeja Wajdy, lektyka z „Rękopisu znalezionego w Saragossie”, a także obrazy z „Giuseppe w Warszawie”, własnoręcznie malowane w filmie przez Zbyszka Cybulskiego.
NORBLIN EVENT HALL
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?