Budowa obwodnicy Zawiercia jest w toku
Budowa zawierciańskiej obwodnicy ma już tak długą historię przygotowań, ustaleń i oczekiwań, że można by było o tym napisać książkę. Jednak w ubiegłym roku wreszcie coś drgnęło i budowa pierwszego, 16-kilometrowego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia wreszcie się rozpoczęła. W październiku wykonawca podpisał umowę na projekt i budowę omijającej Zawiercie i Porębę drogi. Buduje ją za 414,7 mln zł konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Kobylarnia (lider) oraz Mirbud (partner). W projekcie uwzględniono dwa węzły Kuźnica i Kromołów.
Brakuje zjazdu do centrum miasta
Kilka dni temu prezydent Zawiercia zgłosił zastrzeżenia do powstającego projektu obwodnicy. Według niego w projekcie powinien być uwzględniony jeszcze jeden węzeł – z którego, drogą kolejową będzie się dało dojechać do centrum miasta. Zapytaliśmy, dlaczego te działania podjął dopiero teraz, przecież koncepcja przebiegu drogi i liczby węzłów była znana od kliku lat.
- Tak budowano najważniejsze drogi w Śląskiem. Zobaczcie archiwalne zdjęcia!
- Dwupasmówka skończy się za Zawierciem. A obwodnica Pradeł?
- Budowa S1: To będzie odcinek specjalny, w pobliżu Auschwitz
- Budowa autostrady A1: Gierkówka będzie trzypasmówką
- Tak wygląda z góry gierkówka za Częstochową ZDJĘCIA Z DRONA
- Trasa szybkiego ruchu za 4 mld zł? Tak, to gierkówka ZDJĘCIA
- Przez ostatnie miesiące dyskutowaliśmy z firmą, przygotowującą projekt budowy obwodnicy. Zgłębiliśmy temat, zapytaliśmy dlaczego akurat tego zjazdu do centrum nie ma w tym projekcie. Wtedy też odnaleźliśmy pisma poprzednich władz miasta, dotyczące tego tematu – powiedział nam Łukasz Konarski, prezydent Zawiercia.
Prezydent mówi o piśmie, w którym poprzednie władze miasta pozytywnie zaopiniowały obecny wariant przebiegu i kształt przyszłej obwodnicy.
Koncepcja była wówczas konsultowana przez GDDKiA z różnymi podmiotami.
- Oczywiście odbywały się także konsultacje z samorządami – potwierdza Marek Prusak, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Katowicach.
Jak twierdzi prezydent Konarski, obecnie sytuacja wygląda tak, że jeden zjazd przewidziano na ulicę Obrońców Poczty Gdańskiej, drugi na Fugasówce na Wydrze Zielonej i to trochę odcina od obwodnicy centralną część miasta.
- Remont wiaduktu w centrum pokazał już jakie mogą być utrudnienia w przejeździe z jednej części miasta do drugiej. Obecnie przyjęty wariant sprawia, że możemy mieć większe problemy w organizacji ruchu – mówi Łukasz Konarski.
Szanse nieduże, ale trzeba oszacować koszty
Dlatego też prezydent spotkał się w piątek (11 września) z ministrem infrastruktury, Andrzejem Adamczykiem, który akurat tego dnia przebywał naszym regionie, bo brał udział w podpisaniu umowy na przebudowę DK 1 w Dąbrowie Górniczej.
- Szanse są nieduże, ale to nadal nie znaczy, że ich nie ma - mówi prezydent Zawiercia. - Dzisiaj spotkałem się z ministrem Adamczykiem i wstępnie umówiliśmy się na rozmowę w przyszłym tygodniu, więc cały czas działamy. Wykonawca do końca września musi oddać ten projekt do GDDKiA. W środę jestem jeszcze z nim umówiony na spotkanie w sprawie oszacowania kosztów budowy tego zjazdu. O co też prosił minister Adamczyk – dodaje Konarski.
Nieoficjalnie mówi się, ze koszt budowy dodatkowej łącznicy to około 20 mln zł.
Co na to GDDKiA?
Przedstawiciele GDDKiA oceniają szanse na budowę dodatkowego węzła w czasie trwającej już inwestycji raczej na zerowe, ale nie mówią też jej kategorycznie nie.
- Zmiana projektu w trwającej już inwestycji raczej nie wchodzi w grę, jednak to nie znaczy, że nie da się tego zrobić, po wybudowaniu obwodnicy, jako całkiem nowego zadania - mówi Marek Prusak z GDDKiA.
Konieczne byłoby wówczas zrobienie dodatkowego projektu, uwzględniającego budowę oczekiwanej przez zawiercian łącznicy. Pozostaje jeszcze wówczas pytanie o finansowanie tej inwestycji. Prezydent Zawiercia jest zdeterminowany i gotów nawet na partycypowanie miasta w jej kosztach.
- Uważam że to jest dla mieszkańców ważna sprawa i jeżeli miasto mogłoby w jakiś sposób partycypować finansowo w tym przedsięwzięciu, lub szukać środków na budowę tego węzła, to zrobilibyśmy wszystko, by to się udało. Rozmawialiśmy też o innej wersji wydarzeń, by przygotować ten projekt tak, by w przyszłości, przy bardziej sprzyjających okolicznościach dało się ten węzeł wybudować – mówi prezydent.
Po co zawiercianom zjazd z obwodnicy do centrum?
Po co zawiercianom dodatkowy zjazd z drogi, mającej mieć jako główny cel wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta? Prezydent Zawiercia podkreśla, że wielu mieszkańców dojeżdża do pracy na Śląsk, czy do Zagłębia. Dodatkowy zjazd do centrum byłby dla nich dużym ułatwieniem, które sprawi, że nie będą się musieli przedzierać przez cale miasto po zjechaniu z obwodnicy.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?