Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wniosek o pozwolenie na budowę obwodnicy Zawiercia i Poręby złożony. Potem mogą się zacząć prace budowlane

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Na zdjęciach z lotu ptaka widać tereny, po których będzie biegła obwodnica Poręby i Zawiercia. Na początku połączy się z obwodnicą Siewierza.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na zdjęciach z lotu ptaka widać tereny, po których będzie biegła obwodnica Poręby i Zawiercia. Na początku połączy się z obwodnicą Siewierza. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKIA
W piątek, 23 października wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia. To cześć obwodnicy o długości 16,7 km. Ten odcinek kończy się w Kromołowie. Wydanie takiej decyzji oznacza uzyskanie pozwolenia na budowę i początek prac budowlanych.

Wspomniany, pierwszy odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia o długości 16,7 km, będzie dwupasmówką, omijającą te miejscowości. Będzie to cześć DK 78. Ta część drogi zakończy się w Kromołowie. W ramach tego fragmentu powstaną m.in. dwa węzły (Kuźnica i Kromołów) oraz siedem wiaduktów i cztery mosty.

Trzeciego węzła teraz nie będzie

Na pewno na tym etapie budowy nie powstanie trzeci węzeł, o który zabiegał prezydent Zawiercia, Łukasz Konarski. Miałby to być węzeł, z którego dałoby się zjechać bezpośrednio do centrum Zawiercia.
W Kromołowie, gdzie skończy się ten odcinek obwodnicy, dołączy do niego kolejny, który skończy się na nowym, rondzie w Żerkowicach. Będzie miał 7,6 km długości. Tu powstaną m.in. cztery wiadukty. Zaplanowano również ekrany dźwiękochłonne, ścieżki rowerowe oraz chodniki.

Umowa podpisana w ubiegłym roku

23 grudnia 2019 r. została podpisana umowa na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia. Wykonawca, czyli konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud zobowiązało się w niej do zrealizowania inwestycji w 34 miesiące.
Zgodnie z warunkami kontraktowymi, etap projektowania powinien trwać nie dłużej niż 17 miesięcy. Ten etap właśnie się kończy, złożeniem wniosku o wydanie decyzji ZRID. To finał procesu planowania budowy drogi. Dla inwestora oznacza pozwolenie na budowę i zatwierdzenie projektu budowlanego. Wraz z tą decyzją może on rozpocząć roboty budowlane na terenach znajdujących się w linii planowanej drogi. W kolejne 17 miesięcy (już bez wliczania do tego czasu okresów zimowych) wykonawca zrealizuje roboty budowlane. To zadanie wykona konsorcjum firm Kobylarnia oraz Mirbud za 414 7 mln zł.
Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj” i została zaplanowana na lata 2019-2023.

Druga część obwodnicy jest na etapie projektowania

Jeśli chodzi o II odcinek obwodnicy, 21 stycznia 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na projekt tego odcinka obwodnicy Zawiercia. Umowa obejmuje przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej "buduj". Wykonawca, Multiconsult Polska, zaoferował wykonanie projektu za 2,9 mln zł.

od 7 lat
Wideo

Tadeusz Płużański - Dlaczego warto pielęgnować pamięć o wyklętych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto