Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wniosek o pozwolenie na budowę obwodnicy Zawiercia i Poręby złożony. Potem mogą się zacząć prace budowlane

Anna Dziedzic
Anna Dziedzic
Na zdjęciach z lotu ptaka widać tereny, po których będzie biegła obwodnica Poręby i Zawiercia. Na początku połączy się z obwodnicą Siewierza.

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Na zdjęciach z lotu ptaka widać tereny, po których będzie biegła obwodnica Poręby i Zawiercia. Na początku połączy się z obwodnicą Siewierza. Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE GDDKIA
W piątek, 23 października wykonawca złożył wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia. To cześć obwodnicy o długości 16,7 km. Ten odcinek kończy się w Kromołowie. Wydanie takiej decyzji oznacza uzyskanie pozwolenia na budowę i początek prac budowlanych.

Wspomniany, pierwszy odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia o długości 16,7 km, będzie dwupasmówką, omijającą te miejscowości. Będzie to cześć DK 78. Ta część drogi zakończy się w Kromołowie. W ramach tego fragmentu powstaną m.in. dwa węzły (Kuźnica i Kromołów) oraz siedem wiaduktów i cztery mosty.

Trzeciego węzła teraz nie będzie

Na pewno na tym etapie budowy nie powstanie trzeci węzeł, o który zabiegał prezydent Zawiercia, Łukasz Konarski. Miałby to być węzeł, z którego dałoby się zjechać bezpośrednio do centrum Zawiercia.
W Kromołowie, gdzie skończy się ten odcinek obwodnicy, dołączy do niego kolejny, który skończy się na nowym, rondzie w Żerkowicach. Będzie miał 7,6 km długości. Tu powstaną m.in. cztery wiadukty. Zaplanowano również ekrany dźwiękochłonne, ścieżki rowerowe oraz chodniki.

Umowa podpisana w ubiegłym roku

23 grudnia 2019 r. została podpisana umowa na zaprojektowanie i wybudowanie pierwszego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia. Wykonawca, czyli konsorcjum firm Kobylarnia i Mirbud zobowiązało się w niej do zrealizowania inwestycji w 34 miesiące.
Zgodnie z warunkami kontraktowymi, etap projektowania powinien trwać nie dłużej niż 17 miesięcy. Ten etap właśnie się kończy, złożeniem wniosku o wydanie decyzji ZRID. To finał procesu planowania budowy drogi. Dla inwestora oznacza pozwolenie na budowę i zatwierdzenie projektu budowlanego. Wraz z tą decyzją może on rozpocząć roboty budowlane na terenach znajdujących się w linii planowanej drogi. W kolejne 17 miesięcy (już bez wliczania do tego czasu okresów zimowych) wykonawca zrealizuje roboty budowlane. To zadanie wykona konsorcjum firm Kobylarnia oraz Mirbud za 414 7 mln zł.
Inwestycja realizowana jest w systemie „Projektuj i buduj” i została zaplanowana na lata 2019-2023.

Druga część obwodnicy jest na etapie projektowania

Jeśli chodzi o II odcinek obwodnicy, 21 stycznia 2020 r. GDDKiA podpisała umowę na projekt tego odcinka obwodnicy Zawiercia. Umowa obejmuje przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej "buduj". Wykonawca, Multiconsult Polska, zaoferował wykonanie projektu za 2,9 mln zł.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto