Nasza Loteria - pasek na kartach artykułów

Budowa obwodnicy Kroczyc - jest nowy przetarg. A jak przebiegają prace w Zawierciu i Porębie?

Piotr Sobierajski
Piotr Sobierajski
Tak powstaje obwodnica Zawiercia i Poręby 

Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Tak powstaje obwodnica Zawiercia i Poręby Zobacz kolejne zdjęcia/plansze. Przesuwaj zdjęcia w prawo naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE Bartosz Żołnierczyk
Pow. zawierciański. Katowicki oddział GDDKiA ogłosił przetarg na realizację obwodnicy Kroczyc w ciągu drogi krajowej nr 78. Nowa droga będzie mieć długość około 9,1 km. To pierwsza obwodnica, jaka powstanie w woj. śląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Tymczasem w terenie trwają intensywne prace przy budowie pierwszego, 17 km odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia. Wykonanie rzeczowe inwestycji zbliża się do 45 procent. Obecnie między innymi trwają prace przy wykonaniu nasypów, czy wykonywaniu kolejnych warstw mieszanek asfaltowych.

Zobacz zdjęcia -kliknij TUTAJ!

Obwodnica Kroczyc: GDDKiA czeka na oferty do końca 2023 roku

GDDKiA czeka na oferty chętnych do wybudowania obwodnicy firm do 29 grudnia 2023 r., a o wyborze najkorzystniejszej zadecyduje cena. Szczegóły przetargu dostępne są na platformie zakupowej GDDKiA. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 21 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych).

Trasa stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia, której pierwszy etap jest w realizacji, a dla drugiego GDDKiA szuka wykonawcy. Koniec tej trasy będzie się łączył z obwodnicą Pradeł. Droga o długości ok. 9,1 km przebiegać będzie po nowym śladzie, po terenie, na którym aktualnie znajdują się głównie pola uprawne. Jej realizacja między innymi wynika z konieczności dostosowania całego ciągu drogi krajowej nr 78 do przenoszenia obciążeń 11,5 tony na oś. Wraz z jezdnią główną powstanie infrastruktura towarzysząca drodze, w tym dwa skrzyżowania typu rondo.

Do najważniejszych obiektów inżynierskich, które powstaną w ramach tego zadania, należą: przejście dla zwierząt nad szlakiem ich migracji oraz drogą dojazdową, wiadukt drogowy nad przejazdem gospodarczym oraz szlakiem migracji zwierząt, wiadukt drogowy nad drogą gminną nr 674017S czy wiadukt drogowy nad szlakiem migracji zwierząt. Powstaną także drogi dojazdowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenia drogowe, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Normy i standardy środowiskowe zostaną zapewnione dzięki wybudowaniu urządzeń ochrony środowiska, wspomnianych wcześniej przejść dla zwierząt dużych i średnich, a także przepustów ramowych pełniących funkcję przejść dla zwierząt małych. Powstaną również ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe, ogrodzenia ochronno-naprowadzające dla płazów, system odwodnienia drogi krajowej i jezdni dodatkowych wraz ze zbiornikami retencyjnymi i urządzeniami podczyszczającymi wody opadowe i roztopowe przejmowane z pasa drogowego. Całość zwieńczy nasadzenie zieleni ochronnej i naprowadzającej.

Budują obwodnicę Zawiercia i Poręby

Obecnie wykonawca prac koncentruje się na dokończeniu robót ziemnych, wykonywaniu podbudów z kruszyw mineralnych oraz wykonywaniu kolejnych warstw z mieszanek asfaltowych. Zaawansowanie wykonywania nasypów dla całej budowy wynosi 70 proc.

- Zbliżamy się do zakończenia wykonania wykopu dla trasy głównej a w obrębie węzłów Kuźnica oraz Kromołów trwają intensywne prace przy wykonywaniu nasypów. Zaawansowanie prac ziemnych pozwoliło otworzyć front robót przy budowie dolnych i górnych warstwy podbudowy jezdni z kruszyw mineralnych. Jesteśmy już na półmetku wykonywania tego zakresu – informował ostatnio Marek Prusak, rzecznik prasowy katowickiego oddziału GDDKiA.

Wykonywanie warstwy podbudowy asfaltowej oraz warstwy wiążącej w ciągu trasy głównej obwodnicy osiągnęło poziom 30 proc. Kontynuowane są także roboty na wszystkich obiektach mostowych. Zaawansowanie prac mostowych wynosi 60 proc. Postępują również roboty przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt pod obwodnicą, które osiągnęły poziom 73 proc. całego zakresu.

- Wykonanych zostało 25 przepustów ekologicznych - informuje Marek Prusak, rzecznik prasowy GDDKiA o. Katowice.
Wykonanie rzeczowe obwodnicy Poręby i Zawiercia zbliża się do 45 proc.

Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim

A jak wygląda sytuacja z innymi obwodnicami w woj. śląskim? Przetarg na realizację obwodnicy Pradeł ogłoszony zostanie w czwartym kwartale 2023 r., po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.

Pozostałe trzy obwodnice są jeszcze w fazie przygotowania. Ogłoszenie przetargu dla budowy obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 zaplanowane zostało w drugim kwartale 2024 r., a jej realizację w latach 2025-2027. Do końca drugiego kwartału 2024 r. GDDKiA planuje złożyć wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46. Ogłoszenie przetargu zaplanowano w trzecim kwartale 2025 r., a jej realizację w latach 2026-2029.

Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78 jest na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz z elementami koncepcji programowej. Zadanie przewidziane zostało do realizacji w latach 2026-2029. Początek projektowanej obwodnicy uległ zmianie w stosunku do poprzednich rozwiązań. Droga zostanie włączona do projektowanego w ramach S11 węzła Tarnowskie Góry Zachód jako kolejny wariant do przeanalizowania w ramach opracowania STEŚ. Z kolei decyzja odnośnie doboru przekroju drogi zostanie podjęta po weryfikacji opracowania prognozy ruchu.

Budowa obwodnic pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast

- W ciągu kilku lat, za sprawą realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic, z kilku miast wyprowadzimy ruch tranzytowy. Pięć obwodnic będzie miało łączną długość prawie 50 km i pozwolą ominąć Blachownię i Herby w ciągu DK46 oraz położone wzdłuż DK78 Nakło Śląskie i Świerklaniec, Kroczyce, Pradła, Szczekociny i Goleniowy – informuje katowicki oddział GDDKiA.

Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Tym samym stanie się bezpieczniejsza i bardziej komfortowa.

Realizacja obwodnic w nowym śladzie pozwoli kierowcom na wybór drogi o parametrach technicznych zapewniających wysoki stopień bezpieczeństwa oraz wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym.

- Te inwestycje, wraz z realizowaną w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych obwodnicą Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11 – informuje katowicki oddział GDDKiA.

Budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli natomiast na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.

współpraca: Bartosz Żołnierczyk

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Konopia spowalnia raka?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto