Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami. Była usterka zwrotnicy

Arkadiusz Biernat
W środę pojawiły się nowe wątki w sprawie sobotniej katastrofy kolejowej pod Szczekocinami, w której zginęło 16 osób, a 57 zostało rannych.

Przed zderzeniem pociągów zwrotnica była zepsuta, o czym dyżurny ruchu powinien wiedzieć. Informację potwierdziła dyrekcja Zakładu Linii Kolejowych w Kielcach.

Usterka pojawiła się w sobotę ok. godziny 20.40. Awaria oznaczała, że zwrotnica nie mogła automatycznie zmienić przełożenia tak, by skierować pociąg Interregio na właściwy, prawy tor. Prokuratura Okręgowa w Częstochowie, która prowadzi śledztwo w sprawie katastrofy, podkreśla jednak, że zwrotnicę można było także przestawić ręcznie, jednak nic nie świadczy o tym, że dyżurny tak zrobił. W efekcie pociąg Interregio pojechał lewym torem i w ten sposób doszło do katastrofy.

Przełożenie zwrotnicy zmienia się w zaledwie kilka sekund
Rozmowa z Jakubem Młyńczakiem z Katedry Transportu Szynowego Politechniki Śląskiej

Jak przestawiana jest zwrotnica kolejowa?

Po pierwsze dyżurny ruchu powinien sprawdzić, czy nie jest zajęta. Ponadto system sterowania ruchem kolejowym sprawdza, czy zwrotnica nie jest wykorzystana w innym przebiegu. Następnie trzeba wydać polecenie przestawienia, np. przy pomocy odpowiedniego przycisku. Gdy zwrotnica zostanie przestawiona, prąd przestanie płynąć, pojawi się informacja o kontroli położenia rozjazdu. Średni czas przestawienia zwrotnicy to 5-6 sekund. Po 10 sekundach zadziałają zabezpieczenia odcinające napięcie.

Co dzieje się, gdy zwrotnica nie zostaje przestawiona?

O braku kontroli obsługę informują urządzenia. Na pulpicie pojawia się odpowiedni symbol, komunikat tekstowy, w niektórych systemach komputerowych, rzadziej również komunikat dźwiękowy.

Co wtedy?

Osoba uprawniona powinna ręcznie przestawić zwrotnicę. Jeśli urządzenia nie uzyskają kontroli położenia, to również powinna zabezpieczyć rozjazd specjalnym zamkiem, który jest plombowany. AREK

Serwis specjalny: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Katastrofa kolejowa pod Szczekocinami. Była usterka zwrotnicy - Zawiercie Nasze Miasto

Wróć na zawiercie.naszemiasto.pl Nasze Miasto